پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118833
فرسايش و نابودي در کمين قديمي ترين سند سنگي مشروطيت
تاریخ انتشار : 1393/06/18 17:38:46
نمایش : 1388
ˈسنگ نوشته پيرغارˈ قديمي ترين سند سنگي دوران مشروطيت در کانون گردشگري پيرغار شهرستان فارسان چهارمحال و بختياري به لحاظ در معرض فرسايش بودن، نيازمند اقدامات حفاظتي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، سنگ نوشته ˈپيرغارˈ تنها سند سنگي به جاي مانده از دوران مشروطيت شامل شرح فعاليت مجاهدان و فاتحان تهران در مبارزه با استبداد ˈمحمد علي شاه ˈ است.

اين سند ماندگار سنگي بر تخته سنگي در کوهپايه اي در رشته کوه زاگرس نوشته شده و در آن شرح فعاليت هاي مجاهدان و مشروطه خواهان چهارمحال و بختياري در مبارزه با استبداد است.

مجموعه سنگ نوشته پيرغار مشتمل بر چهار قطعه بر روي سنگ 'سيليسي'به خط نستعليق که گاه با شکسته آميخته شده است، نگارش شده و بيانگر عدالت خواهي مردم چهارمحال وبختياري و اعاده مشروطه دوم و متعلق به بيش از يکصد سال پيش است.

سنگ نوشته مشروطيت، علاوه بر شرح وقايع مربوط به فتح اصفهان و تهران و همرامي مجاهدان چهارمحال وبختياري با نهضت مشروطه خواه روحانيت اصفهان به رهبري آيت الله نورالله اصفهاني، بيانگر جريان هاي فکري سياسي و اجتماعي حاکم برجنوب ايران است.

کتيبه هاي اين سنگ نوشته در چهار قسمت جداگانه بر سينه صخره هاي سليسي و به ترتيب حدوث زمان وقايع از راست به چپ حجاري شده است.

کتيبه سوم تقريبا در حد فاصل و زير دو کتيبه ابتدايي قرار گرفته که خود شامل دو بخش مجزا است.

کانون گردشگري پيرغار، محلي که اين سنگ نوشته در آن قرار دارد نيز از مهم ترين جاذبه هاي گردشگري چهارمحال وبختياري محسوب مي شود، در بهار و تابستان پذيراي خيل عظيم گردشگران ورودي به استان است.

سنگ نوشته تفرجگاه پيرغار از توابع شهرستان فارسان شامل يک غار تاريخي با چشمه سارهاي زلال در فاصله 40 کيلومتري شهرکرد مرکز چهارمحال و بختياري واقع شده است.

اما اين سنگ نوشته، اين روزها حال و روز خوبي ندارد، رطوبت به سطح سنگ نوشته پيرغار آسيب وارد کرده و بخشي از نوشته هاي آن را از بين برده است.

اگر چه اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال و بختياري براي جلوگيري از تخريب اين سنگ نوشته اقدام به ايجاد حفاظ فلزي در اطراف اين سنگ نوشته کرده است، سطح سنگ نوشته در معرض فرسايش قرار دارد و براي حفاظت از آن بايد اقدام حفاظتي مناسب صورت گيرد.

يکي از گردشگران و بازديد کنندگان از کانون گردشگري پيرغار، به خبرنگار ايرنا گفت:براي حفاظت از اين سنگ نوشته تاريخي که ميراث کشوري و مردم استان چهارمحال وبختياري است، اقدام قابل قبولي انجام نشده است.

'مونا صالحي' با بيان اينکه براي حفاظت از ميراث ملي، مسئولان کشورها اقدامات مناسبي انجام مي دهند تا اين ميراث شناسنامه هويت مردم شود و به آيندگان تحويل شود، افزود:تابلويي نيز براي معرفي اين سنگ نوشته نصب نشده است و بازديد کنندگان نمي دانند از چه جاذبه تاريخي ديدن مي کنند.

وي ادامه داد:اگر به دنبال جذب گردشگر هستيم و مي خواهيم از توانمندي هاي فرهنگي و تاريخي براي رونق گردشگري استفاده کنيم، ابتدا بايد زيرساخت آن را فراهم کنيم.

وي با انتقاد از نصب نشدن تابلويي که متن سنگ نوشته ها را به زبان هاي مختلف ترجمه کرده باشد ،افزود:اگر گردشگر خارجي به اين منطقه سفر کند، نمي داند که متن ترجمه شده سنگ نوشته را از کجا بخواند.

يک کارشناس ارشد برنامه ريزي توريسم و مدرس دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: بايد با نصب حفاظ هاي شيشه اي بر روي سنگ نوشته پيرغار و ديگر سندهاي سنگي از تخريب و فرسايش آن ها جلوگيري کرد.

ˈعليرضا نظري اسفنگرهˈحفاظت از ميراث فرهنگي نظير سندهاي تاريخي سنگي را حفاظت از هويت ملي دانست و افزود:لازم است در نگهداري ميراث هاي فرهنگي خطي و سنگ نوشته ها بيش از پيش کوشيد.

يک کارشناس مرمت و حفظ آثار تاريخي نيز در گفت و گو با ايرنا، تميز کردن و زدودن آثار تاريخي از هر گونه مواد شيميائي و گلسنگ ها، استحکام بخشي سطوح سنگ ها با رزين هاي مناسب، ايجاد پوشش مناسب براي جلوگيري از نفوذ آب و گرد و غبار، ايجاد کانال هواکش پشت يا زير آثار و از بين بردن و جلوگيري از رشد درختچه ها و گياهان هرز و تميز کردن ترک و شکاف ها و پر کردن آن را از راهکارهاي حفاظت از بناهاي تاريخي بيان کرد.

'محمد ناصري نسب' افزود:به منظور جلوگيري از نفوذ آب در آثار سنگي در معرض هواي آزاد، مي توان از پوشش هاي مناسب براي جلوگيري از اين آسيب ها بنا به موقعيت مکاني آن استفاده کرد.

وي ادامه داد:در بناهاي باستاني، نقش برجسته ها و ديگر نقش هائي که بر روي سنگ ها، ديواره هاي خشتي که در مکان نامناسب قرار داشته و امکان حفاظت آن نيست، مي توان اين اثر را به محل سرپوشيده يا مناسب انتقال داد و به جاي آن از بدل استفاده کرد.

مسئولان اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري چهارمحال وبختياري نيز نبود اعتبار لازم را از دلايل مرمت نشدن اين اثر تاريخي عنوان مي کنند.

547

از:سيدبهادر حسيني تشنيزي
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html